Monday 23 July 2012

MENGUMPAT

Daripada Saidina Abu Hurairah r.a. beliau berkata bahawa Rasulullah saw bersabda,

 "Betapa ramai daripada kalangan orang yang berpuasa tidak mendapat apa-apa daripada puasanya kecuali lapar dan dahaga dan betapa ramai orang beribadat malam yang tidak mendapat apa-apa daripada ibadatnya kecuali berjaga malam."
(Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah dan Al-Hakim)

Antara pendapat ulama dalam menjelaskan hadith ini;

(1) Orang yang berpuasa tetapi berbuka puasa dengan sumber haram.
(2) Orang yang berpuasa daripada dosa seperti mengumpat dan sebagainya.

<> Skarang ini, mengumpat, memaki hamun, menjadi batu api, memfitnah dll seolah-olah tidak dapat dipisahkan daripada sebahagian kita, sehingga ada yang berkata dia x akan puas dan bahagia kalau sesuatu keburukan orang lain yang diketahuinya tidak diceritakan kepada orang lain. Malangnya tanpa disedari, sia-sia saja menahan lapar seharian kerana semua pahala itu akan DITRANSFER kepada akaun orang yang diumpat.

Tapi, kalau benda yang kita cakap tu betul, x boleh ke, memang ada bukti, memang dah terang-terang dia buat macamtu, x kan itu pun dikira ngumpat kot ??

Nabi saw telah ditanya oleh seseorang, "apakah itu mengumpat ?"
Baginda saw bersabda, "Bercakap tentang sesuatu yang tidak disukai oleh seseorang dibelakangnya." Penyoal tadi bertanya lagi, "Bagaimana kalau perkara yang diperkatakan itu sememangnya ada padanya ?" Baginda saw menjawab, "Itulah mengumpat, kalau ia sememangnya tidak ada maka itu adalah fitnah."

So, nak buat macamana ? TEPUK DADA, TANYA IMAN okey !

No comments:

Post a Comment